måndag 16 mars 2009

Måndag.........

blev det igen......
Har varit på "after work" på fredag på jobbet.........lycka till nu Anders med ditt nya jobb, vi kommer att sakna dig!!
Det var en jätte trevlig fest han hade ordnat åt oss.
På lördan var det en lugn dag, ute och donade lite, bar in ved och lite annat smått och gott.
Idag har jag jobbat, tvättat, lagat mat och eldat.
Tittade på "Bullar av stål" på 2:an 19.30, hon är så mysig när hon bakar bröd denna Camilla Plum från Danmark, så det är en fröjd att se henne hantera degen.
det är mycket tips och ideer hon kommer med som man kan använda i det egna baket.
Skriver ett lätt och enkelt matbröds recept som jag lärt mig av Jamie Oliver.

Matbröd
1 pkt jäst
6 dl ljummet vatten
1 ½ msk flytande honung
1½ msk salt
1 kg vetemjöl

Smula jästen och blanda ut den med hälften av vattnet och honungen, tillsätt resten av vattnet och saltet och blanda väl.
Blanda sedan i mjölet, jag använder assistent och kör degen tills den släpper från kanterna, den ska vara smidig.
Låt jäsa minst 1 timme, gärna längre.
Stjälp upp på mjölat bord och dela i två delar, "puffa" med lätt hand till runda bröd och snitta och pudra med mjöl.
Låt jäsa på plåt under duk i minst 1 timme, ju mer desto bättre.
Grädda i 200 grader i 30 min. Har du varmluft är det samma tid och samma grader, det bästa är då att du kan ställa in båda plåtarna på samma gång.
Låt svalna på galler i 45 min innan du skär i det.

Smaklig spis!


Kram Kram
Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar